Wednesday, December 30, 2009

PERTANDINGAN KESENIAN & KECANTIKAN AYAM SERAMA KELANTAN 2010

Sukacita dimaklumkan bahawa negeri Kelantan akan menganjurkan lagi pertandingan kesenian dan kecantikan ayam serama pada tahun 2010 dengan kerjasama anjuran pusat penerangan perlancongan negeri Kelantan bersama kelab KERISMA sempena tahun mengenali negeri Kelantan. Segala butir-butir pertandingan adalah seperti berikut :

Tarikh : 14.02.2010 (chinese new year) (ahad)
Tempat : Taman Orkid Pengkalan Chepa, Kelantan
Yuran : RM50.00
Pengadil : R7

1.0 Hadiah setiap kategori
1.1 Pertama RM500
1.2 Kedua RM300
1.3 Ketiga RM200

2.0 Hadiah Saguhati
2.1 Grill Oven

3.0 Cabutan Bonanza
3.1 RM3000 x 1 peserta
3.2 RM1500 x 1 peserta
3.3 RM1000 x 1 peserta

4.0 Cabutan Bertuah
4.1 RM500 x 1 peserta
4.2 RM100 x 5 peserta
4.3 RM 50 x 10 peserta
4.4 Hamper x 15 peserta

5.0 Hadiah Best Of The Best (RM100)
5.1 Cenderahati Rm150

Syarat-syarat penyertaan adalah seperti berikut:
- ayam dalam sangkar kecuali anak
- sebarang penipuan pihak penganjur berhak membatalkan penyertaan, wang tidak dikembalikan
- keputusan pengadil adalah muktamad
- penganjur tidak bertanggungjawab terhadap harta benda dan keselamatan pesertna sebelum dan selepas pertandingan
- johan kategori serama A, B, ABS, Muda dan Remaja akan berentap untuk gelaran BOTB
- ayam tidak dibenarkan menyertai 2 kategori yang sama

sebarang pertanyaan tentang pertandingan, anda bolehlah menghubungi ABG SOH (019-9385686)

Tuesday, December 15, 2009

Remaja Lanun (BOURGENVILLA)

















Remaja baka LANUN yang SU jangkakan akan mengegar arena pertandingan pada tahun hadapan..dengan menpunyai aksesori yang lengkap dan gaya "lawan meja", ayam ini dijangka mampunyai masa depan yang cerah satu hari nanti..remaja ini kuat berkebas dan kadang kala bergaya sambil mengangkat kakinya sebelah..ayam ini sedarah dengan ayam kuning baharom Paka yang mempunyai gaya lawan meja dan sayap lempar seperti tertera dalam video yang bertajuk penghuni di rebanku, insyaallah SU akan uploadkan videonya kelak..

Sunday, December 13, 2009

Anak Husin + Lanun



Anak A, hasil gabungan dari darah terpilih iaitu dari baka husin 6000 + baka lanun..anak ini sudah pon berkokok dan masih belum diasingkan..tapi ternyata apabila gabungan dari darah yang menjadi, anak ini mempunyai karektor yang dijangka dapat memberi saingan pada 1 hari nanti dalam arena pertandingan..ianya memiliki dada yang terbelah, 1 set kuning bagi aksesorinya dan apa yang penting ialah tengkuk yang panjang dan ciri2 juara..hehe

Tuesday, December 8, 2009

Pembaka Husin SU

Pernah mendapat johan 2 kali kategori anak di kelantan pada awal tahun 2009..kini kuning diraja ini telah ditugaskan menjadi pembaka di reban SU..alhamdulillah, anak kepada pembaka ini menunjukkan ciri2 yang SU mahukan..pembaka ini dikatakan mewarisi baka husin 6000 dan beberapa darah terpilih..SU akan teruskan usaha dalam proses breeding menerusi bapak ini dan beberapa bapak pembaka lain yang turut mewarisi darah juara bagi mengeluarkan produk2 yang berkualiti, insyaallah..

Remaja CG.Putra

Tempat ke 3, Kategori Remaja, Pertandingan di Tebengau Kedah..ayam remaja yg mempunyai gaya lawan meja dimiliki oleh cikgu putera hasil dari kacukan baka Seri Pauh..Seri Pauh merupakan baka kacukan dari saudara bukhari Jitra..buat pengetahuan semua, dah banyak kali baka seri pauh menjulang nama di serata tanah air, bukti terdahulu, abang kepada remaja ini telah menggondol tempat ke-2 pertandingan ayam serama asean di Kelantan..tahniah kepada cikgu putera dan Bukhari..sesiapa yang inginkan baka ini, bolehlah layari blog seramaseripauh.blogspot.com.

Saturday, November 28, 2009

Serama Usop Guar


Salam semua..terlebih dahulu, dikesempatan hari yang mulia ini, SU ingin memohon jutaan kemaafan kepada semua peminat ayam serama jika perlakuan dan kata-kata SU membuatkan anda terguris..selamat hari raya aidiladha SU ucapkan kepada semua..buat masa ini, SU telah pon bekerja di Office ayah SU..bukan apa nak cari pengalaman dan tambah duit poket disamping dapat mempelajari bagaimana nak mengendalikan syarikat ayah SU suatu masa nanti..disini SU pamerkan seekor remaja ara yang telah mendapat saguhati pada pertandingan di kedah tempoh hari..tuan kepada remaja ini senang dikenali dengan nama Usop, untuk pengetahuan semua, saudara usop telah lama berkecimpung dalam arena serama ini, saudara usop juga terkenal dengan ubat-ubatan serama ni..remaja ara ini tidak lain dan tidak bukan berketurunan dari darah ANJARIA..cantik bukan?? kalau berhajat nak melawat reban saudara Usop, bolehlah contact beliau di talian 0125545524..

Monday, November 9, 2009

PERTANDINGAN SERAMA DI KEDAH

Pada bulan 12 ini, para peminat ayam serama akan dimeriahkan dengan 2 pertandingan serama yang besar di Kedah dan juga KL..dengar kata pertandingan ayam serama juga akan diadakan di Terengganu..dengan pertandingan yang banyak seperti "cendawan tumbuh selepas hujan" ini akan menyemarakkan lagi semangat serama pada diri kita..info tentang pertandingan ayam serama terbuka Kedah akan SU uploadkan x lama lagi..SU juga mewakili Kru2 pertandingan di alor setar tempoh hari mengucapkan jutaan terima kasih dan tahniah kepada semua peminat ayam serama yang hadir dari Terengganu, Kelantan, Penang, Perlis, KL dan lain2 yang sanggup datang bagi memeriakan lagi pertandingan tersebut..diharap anda semua akan datang lagi pada pertandingan 5hb 12 nanti untuk mengahangatkan lagi suasa pada pertandingan tersebut..SU ucapkan tahniah kepada Aiman Bachok yang telah merangkul juara kategori B, remaja dan BOTB..

PINDAAN TARIKH PERTANDINGAN DI KL!!

Salam semua..sepertimana yang sedia maklum, ADFARM akan menganjurkan pertandinagn kesenian dan kecantikan ayam serama di Kuala Lumpur pada 26.12.2009. Pindaan tarikh pertandingan tersebut telah dipinda pada tarikh 19.12.2009 pada hari sabtu..tarikh tersebut dicepatkan seminggu kerana pihak penganjuran menghadapi sedikit kesulitan..diharap semua peminat ayam serama dapat menghebahkan berita ini kepada semua..untuk keterangan lanjut tentang pertandingan, silalah menghubungi pihak penganjuran pertandingan..sekian.



video

video pembaka di reban SU..serama muda ini baru baik dari demam dan baru pulih gayanya..tetapi ianya akan digunakan sepenuhnya sebagai pembaka teras di reban saya..kepada pengunjung wanita yang melayari blog SU, diharap jangan lihat pada jejaka x berbaju, tengok ayam sahaja..hehe

Monday, November 2, 2009

Minggu Exam dan Tamat Diploma

salam semua, terlebih dahulu saya ingin memohon maaf atas kesulitan yang dialami buat sementara waktu ini..seperti yang saya katakan tempoh hari, saya sedang menduduki peperiksaan akhir untuk diploma di UiTM..jadi dalam tempoh yang lama sehingga 15 hb ini, kerja-kerja penambahan dan pengubahsuain blog serama akan tergendala buat sementara waktu..banyak message dari rakan-rakan di seluruh tanah air telah diretima oleh saya bertanyakan khabar, saya ucapkan jutaan terima kasih kepada semua rakan-rakan yang telah banyak memberi sokongan kepada saya..tetapi, saya akan tetap turun untuk game di alor setar minggu depan( bawak diri ja, ayam x siap)..x sabar rasanya nak jumpa "geng serama" di sekitar utara..harap semua rakan2 mendokan yang terbaik buat saya..sekian dari SERAMA UTARA..

Saturday, October 17, 2009

Minggu Sulit

Salam kepada semua pelawat blog serama utara..terlebih dahulu SU ingin memohon ampun dan maaf kerana menyepi buat seketika. ini kerana banyak urusan dan masalah serta perkara yang menyedihkan berlaku pada akhir2 ini..sebagaimana yang semua sedia maklum, SU akan menamatkan pengajian diploma hanya beberapa minggu saja lagi..so, banyaklah assignment dan presentation yang perlu didahulukan..rasa terkilan juga sebab x dapat buat review untuk bond besar tempon hari..sejak2 hari ini SU agak kurang sihat, mungkin disebabkan bebrapa faktor yang melanda SU..ayam pon x sempat kisah..tapi apa yang menyedihkan, jumaat yang lalu SU telah kehilangan seorang sahabat baik yang banyak menolong SU selama bergelar mahasiswa..beliau telah meninggalkan SU dan kita semua kerana mengalami ketumbuhan di kepalanya..ALFATIHAH untuk FANDY B. AHMAD..

gambar di atas merupakan ayam muda SU dimana sekarang ini telah direhatkan kerana meluruh..dalam masa REST muda ni, SU telah letakkan bebrapa induk terpilih baginya agar dapat pelapis untuk reban SU..tapi rasanya SU akan turunkannya ke bond kedah nanti bagi memeriahkan bond di setikar utara..kalah menang adat pertandingan..yang penting semangat serama tetap teguh berdiri..

Sunday, October 4, 2009

Produk Utara


Salam Isnin kepada semua..rasanya semua peminat-peminat ayam serama di seluruh tanah air dah x sabar menunggu game pada 10.10 nanti..hanya tinggal 1 minggu ja..SU dan rakan2 bercadang akan ke game kuala terengganu kerana ini 1st time SU akan merasai game di Terengganu sebelum mengharungi onak duri FINAL EXAM..SU boleh gelarkan rombongan GENG MUDA MUDI kerana perjalanan ke kuala terengganu nanti akan disertai oleh peminat serama UNDER AGE..bagi team muda mudi, gambar di atas merupakan "peluru" yang akan diuji prestasinya kerana ianyanya juga 1st time masuk ke arena pertandingan..tetapi, ini bukanlah ayam SU..ini barang kawan baik SU sendiri..berita sedih juga ingin SU sampaikan..anak husin+limbat+uban yang baru menetas di reban SU mati pulak 2 ekor pagi tadi..mungkin cuaca yang x menentu dan genetik yang kurang kuat kerana ibu dan bapaknya masih muda..kalau x, bolehlah kita saksikan keturunan si labu dengan induk terpilih dari Dungun..apa pon, inilah adat main serama, setiap yang hidup, akan pergi juga..Kuala Terengganu, nantikan rombongan MUDA MUDI..

Wednesday, September 30, 2009

Baka Man Terengganu( Man Dagangan)

Kali ini saya pamerkan baka seorang penternak ayam yang tersohor nun jauh di kuala terengganu..siapa yang x kenal dengan abang man terengganu ataupun man dagangan..bagi memenuhi permintaan ramai, serama utara dengan bangganya mempersembahkan baka dari reban abang man dagangan.


Pernah anda lihat ayam ini? serama utara dengan bangganya diberi peluang untuk mempamerkan ayam ini buat tatapan ramai..pernah mendapat gelaran johan di arena pertandingan beberapa bulan yang lalu di terengganu..sebenarnya ayam ini telah ramai yang merisik..dari terengganu, kelantan, kuala lumpur semua bertanyakan tentang ayam ini..dengan mempunyai gaya selam dan aktif di atas meja, memang tidak disangkal lagi bahawa baka ayam abang man terengganu memang terbaik..harga ayam ini ialah RM5ooo..jika anda berminat, silalah hubungi partnership abang man iaitu saudara Nawawi 0125157432..







Ayam dari baka Husin ini juga original dari baka abang Man dan dihasilkan dari reban beliau sendiri..tetapi belum siap sepenuhnya..untuk pengetahuan ramai, ayam abang man bukanlah terletak pada harga, tapi kualiti bakanya yang tidak dapat dinafikan lagi..mungkin kepada breeder lama yang telah lama mengikuti bloodline abang man mungkin dah arif tentang ayamnya..tidak hairanlah ayam yang dibeli dari reban abang man senang untuk jadi..ini kerana abang man bukanlah peminat ayam serama semata-mata, bagi saya abang man bolehlah diiktiraf sebagai pengkaji ayam serama malaysia..merah ini pon sama, sudah banyak kali telah dilamar oleh peminatnya, kata partnership bang man iaitu nawawi, biarlah baka abang man tersebar di seluruh pelusuk tanah air( biar samarata merasai nikmat serama)..harga ayam ini ialah RM4000..silalah hubungi Nawawi 0125157432...jika anda berminat..

Sunday, September 27, 2009

BOTB


Siapalah tuan kepada ayam ni ya?? sy tertanya-tanya juga apakah formula dan darah apakah yang digunakan sehingga berjaya mengeluarkan produk yang power seperti ini..memang cantik..video ayam ni pon sy dah lihat, memang boleh diiktiraf sebagai gaya lawan meja.. cuma yang frustnya sy xdapat lihat ia beraksi di atas meja secara live..apa2 pon, saya harap dapat berjumpa dengan ayam dan tuanya sekali di Terengganu nanti..

Saturday, September 26, 2009

Din Taman Malaysia


Setelah sebulan menunaikan ibadah puasa, tibalah hari raya yang dinanti-nantikan..sedih pula juga terasa bila meninggalkan bulan ramadahn yang mulia..dalam menunaikan ibadah puasa yang lalu, sy sempat berkunjung ke rumah saudara Din Taman Malaysia..tub2 ada pula peluru baru dari reban beliau..video anak b ini sya sempat ambil, tapi terdelete pulak..anak B ni memang canggih kalau di atas meja..gayanya seakan-akan ayam yang dudah masuk kategori..dengan lagak gaya kebas bertubi-tubi + tarik memang menbuatkan sy terpegun..ayam ini ada iras2 Transformers yang pernah sy paparkan dahulu..bakanya pun juga sama tetapi lain bapak dan ibu..dengar kata ayam ini akan dibawa bertanding pada 10.10 ini..boleh la kawan2 intai di bond nanti..





Ini juga merupakan peluru baru abang Din..baru masuk kategori muda..ada iras2 yellow submarine x?? kata bang Din ayam ini bakal menggantikan ayam A nya yang sudah lama berada di arena pertandingan..aksesori ayam ini pon cantik..ayam ini nelum siap sepenuhnya..dijangka ayam ini akan selam 1 hari nanti bila dilihat dari lagak gayanya..tahniah abang Din..ini No Contact DIN Tman Msia 0175227996

Sunday, September 20, 2009

Selamat Hari Raya

Setelah sebulan berlalu akhirnya tiba lebaran syawal yang mulia.alhamdulillah, sempurna sudah kita berpuasa selama sebulan..banyak dugaan dan cabaran yang kita harungi didalam menempuh dugaan dariNya..dikesempatan ini, saya ingin memohon ampun dari hujung rambut hingga hujung kaki jika ada melakukan kesalahan yang menyinggung mana-mana pihak..dihari bulan yang baik ini, marilah kita sama-sama bermaaf-maafan diantara satu sama lain..yang baik itu datang dari Allah, dan yang buruk itu datang dari diri saya sendiri..sekian, salam lebaran dari serama utara sekeluarga..

Saturday, September 12, 2009

Perlis Mari!!



Huhhh!! geram x?? sapa x geram kalau barang sendiri menjadi sebegini kan?? kali ini SU bongkar ayam dari saudara Pak Din yang nun jauh bermastautin di Perlis..dari gaya, aksesori yang cantik, SU rasa ayam ini mempunyai masa depan yang cerah..tahniah la pada Pak Din..dari segi tubuh pula tidak perlu risau rasanya sebab ayam ini mempunyai struktur tubuh yang kukuh, x perlu risau bahh!! hehe..lawi pula menujah langit..tapi ayam ini baru masuk kategori muda jadi ianya dalam proses meluruh(menyalin) kata orang utara..senang2 contact la Pak Din Perlis 0125194646 untuk mengeratkan lagi silaturrahim..

remaja/muda cikgu putera


Tu dia pukulan cikgu putera..kalau semua nak tau, inilah peluru baru cikgu putera..belum siap sepenuhnya, tetapi aksesori macam kereta Caldina idaman SU..tapi ianya lebih kepada Wish..hehe..cikgu putera lebih suka dengan ayam yang mempunyai aksesori yang menawan ditambah pula dengan gaya yang terbaik..inilah yang dikatakan pukulan terbaru dari ladang Changloon..difahamkan cikgu putera mempunyai banyak lagi ayam yang lagi hebat, tapi macam biasa la, memanjang secret..kalau nak peluru ini atau yang lain2, tok uban ke, hubungilah cikgu putera 0195677227

Tuesday, September 8, 2009

Lebaran Hampir Tiba

Lebaran hampir tiba, dan gegaran sudah bermula, semua telah bersiap sedia untuk menyambut hari yang dinantikan..berbalik pada dunia serama, masing2 sibuk mempersiapkan barang2(serama) untuk bond yang bakal tiba selepas aidilfitri ini..bagi seorang sahabat saya ini, produknya yang baru gen1 telah menunjukkan ciri2 yang memuaskan..jika dilihat pada gaya ayam ini, ianya mempunya potensi yang besar pada suatu hari nanti..mungkin semua tertanya-tanya, apakah darah yang mengalir dalam tubuh anak ini?? Tok Uban? Manisan Hangus? Limbat?Husin? Mat awang?ohh tidak semuanya..identiti baka ini dirahsiakan kerana breeder ini masih dalam R&D tentang baka di rumahnya..



gambar di sebelah ini pula merupakan adik beradik kepada anak di atas..dengan mempunyai darah yang sama, saya rasakan ayam ini akan menjejak langkah abangnya itu..sama2 kita nantikan anak ini..ini adalah nombor kepada tuan ayam2 ini 0125445459 (wk)

Saturday, September 5, 2009

Serama A for sale!!

video

For sale!! tawaran hebat semperna bulan yang mulia ini..ayam ini bukanlah dari reban saya, ia merupakan milik seorang rakan yang tinggal di alor setar..jika dilihat pada gaya ayam ini, ianya memang sesuai untuk ke arena pertandingan dan amat molek jika dibuat baka..ini kerana struktur tubuh ayam ini memang gagah dan tidak boleh dinafikan lagi..gaya kebas bertubi-tubi di atas meja menunjukkan bahawa serama ini mempunyai darah yang baik dan perangai yang jahat di atas meja..jika berminat silalah hubungi ini di talian - 0174685565 (rozaidi)

Tuesday, September 1, 2009

Champion Anjaria

Ini dia anak2 anjaria yang telah sy produce dan merupakan generasi 1..tapi sayangnya kedua dua anjaria ini telah berpindah tangan ke seorang sahabat di merbok..ayam yang mempunyai gaya salam dan aksesori yang kemas ini telah berjaya merangkul johan kategori anak di alor setar yang lalu..kini ayam ini sudah masuk kategori muda..sayang pula apabila produk rumah telah berpindah tangan ke orang lain..gambar ini diambil pada waktu malam. so, ianya agak kurang memuaskan..bapak kepada ayam ini masih ada di rumah dan kini menjadi antara pembaka utama..ada yang bertanyakan bapak kepada muda ini, dan saya masih mempertimbangkannya..jika kena pada harga, apa salahnya..sapa cepat dialah dapat..





Ini pula gambar adik kepada champion di atas..dari aksesori semuanya nampak serupa cuma struktur tubuh sahaja yang berlainan. Adik kepada kepada champion ini mempunyai dada yang besar dan susunan ekor yang kemas..kedua-dua ayam ini saya telah berpindah tangan dari reban saya dari umur 2 minggu..macam biasalah, kalau dengan saya, urusan jual beli mesti mudah dan senang( harga kawan2)..hehe..ini dia nombor tuan kepada muda ini..0194576084 DEE Merbok.





Monday, August 31, 2009

ANAK PUTIH



Si cilik ini sebenarnya berada di jajahan kota bharu, kelantan..sebenarnya dah lama saya mahu upload gambar si cilik ini tapi masa mencemburui..tuan kepada ayam ini bernama Mahathir dan beliau merupakan Pengadil kelab Perkasa..sewaktu singgah dari perlajalan pulang dari terengganu, saya singgah di kota bharu untuk berjumpa dengan En.Mahathir ini..saya disajikan dengan produk2 terbaru di rebanya..memang cantik anak2 dari reban beliau..dengar kata, ayam ini dah banyak kali dirisik oleh peminat ayam dari utara..tapi x tahu siapa..sebenarnya, bukan ayam ni selor ja yamg cantik di reban beliau, banyak lagi yang cantik2..kalau kawan2 nak berjalan ke pantai timur, saya syorkan singgah di reban beliau..ni no untuk hubungi tuan kepada si cilik ini..0179772727 (Mahathir Perkasa)

Wednesday, August 26, 2009

REVOLUSI SERAMA

Dewasa ini kita dapat lihat revolusi serama kian berkembang, ini adalah petanda baik bagi peminat ayam serama di seluruh tanah air. Apa yang dapat dilihat banyak penganjuran dari  pelbagai pihak terutamanya badan NGO..alhamdulillah, kita dapat semula kegemilangan serama yang sudah hilang sejak 10 tahun dahulu. Tetapi apa yang merisaukan, adakah arena serama ini akan kembali mundur seperti jejak2 terdahulu?? Persoalan yang bermain di fikiran, bagaimanakah caranya untuk memastikan arena ini terus berkembang seiring peredaran masa? Jawapanya mudah sahaja, pengadilan yang telus dan adil merupakan aspek dan faktor yang penting sebagai peranan utama serama. Cuba fikirkan, jika pengadil tidak adil menjalankan kerjanya, sudah pasti banyak pihak yang merungut dan mempertikaikanya. Lantaran itu peminat2 serama yang baru berkecimpung seperti kita akan putus harapan dalam arena serama ini. Selain itu juga, penternak2 serama yang ingin menjual produk mereka haruslah jujur dalam urusan jual beli..Bukankah Islam mengajar kita apa itu erti perniagaan?? Jika penipuan berlaku dalam urusan jual beli, dan duit hasil daripada jual beli itu digunapakai bagai menyara keluarga, Adakah itu sesuatu yang dituntut oleh islam?? Apa akan jadi kepada kita jika memakan duit yang tidak diredhai oleh Allah S.W.T?? sebagai contoh, jika peminat serama yang baru seperti saya ingin membeli serama di rumah seorang penternak, dan penternak itu mengatakan bahawa produk ini hasil dari bapak ini dan ibu ini, walhal ianya bukan seperti itu, tidak kah kasihan kepada diri saya?? cuba fikirkan inilah yang berlaku dalam dunia serama, adakah anda mahu arena ini malap semula seperti dahulu?? faktor2 inilah yang menyebabkan serama mundur dan peminat terus meninggalkan dunia serama buat selama lamanya..

coretan buat Ramadhan yang mulia ini.....

Tuesday, August 25, 2009

Salam Ramadhan


Salam ramadhan saya ucapkan kepada semua umat islam terutamanya bagi peminat-peminat ayam serama di seluruh tanah air..Didalam bulan ramadhan yang mulia ini, kerja-kerja penambahan info dalam blog serama utara akan sedikit terganggu kerana saya agak kesibukan apatah lagi banyak urusan dan assignment yang perlu diselesaikan untuk semester akhir ini..jadi amat jelaslah bahawa saya tidak dapat berjalan ke rumah rakan-rakan serama di utara bagi memeriahkan blog saya ini..tetapi jangan risau, apabila ada kelapangan dalam masa terdekat ini, saya akan terus membongkar produk2 serama di utara ini..jadi jika pesanan sms anda tidak dibalas pada waktu ini, jangan marah ya..hehe..salam ramadhan semua, moga dibulan yang mulia dan barakah ini kita sama2 mendapat hidayah darinya..yang buruk datang dari kita, yang baik itu datang dari Allah S.W.T

Monday, August 17, 2009

Sesi Latihan Keris Patih


Gambar di atas di ambil semasa remaja ini sedang mengeringkan bulunya setelah dimandikan.Video ini pula dirakam secara sepontan semasa sesi latihan apabila ada kelapangan..kadang kala ayam ini menunjukkan gaya yang baik tarik dan gebas sepanjang masa, kadang kala ianya seperti dalam video ini sahaja..macam2 dengan perangai ayam ini, jadi sesi latihan adalah penting bagi membiasakan ayam di arena pertandingan kelak..maaf atas gambar yang kurang jelas kerana cuaca panas dan camera yang tidak clear..

video

Friday, August 14, 2009

Remaja Cikgu Amran Jitra

Lihat saja pada balung ayam ini sudah menampakkan bahawa ayam ini memang cantik..dengan memiliki aksesori yang sempurna ditambah dengan gaya yang memukau membuatkan ia amat menarik..dari apa yang dilihat, ayam ini mempunyai gaya yang cukup mantap di atas meja, lonjakan dadanya akan membuatkan sesiapa saja akan terpukau melihat gelagat serama ini..kalau nak tahu siapa itu cikgu amran Jitra, orang dibelakang gambar itu lah beliau..sesiapa yang berminat bolehlah menghubungi cikgu amran jitra 0174311176

Wednesday, August 12, 2009

Perjalanan Ke Pantai Timur






Perjalanan ke pantai timur bersama 4 orang rakan pada hujung minggu yang lalu memang menyeronokkan..perjalanan selama 10 jam tidak terasa apabila tiba di destinasi yang dituju..alangkah gembiranya apabila berjumpa dengan sahabat di pantai timur, banyak perkara telah dibualkan terutamanya tentang dunia serama..Su dan rakan2 teruja melihat koleksi2 rakan2 serama dengan produk mereka yang sungguh power2..kawan2 SU pon ada juga membeli buah tangan dari pantai timur kerana sekian lama berpasang niat untuk membawa balik produk dari sana..apa yang boleh dipelajari, kesabaran dalam arena serama sangatlah penting dan inilah merupakan kunci utama kejayaan rakan2 di pantai timur dalam mengeluarkan produk2 yang bermutu..

Monday, August 10, 2009

Remaja Om Penang


Salam semua, terelebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana mendiamkan diri buat seketika atas sebab banyak urusan yang perlu dikendalikan..hari jumaat yang lalu, saya telah berkunjung ke rumah Om penang kerana sudah lama tidak bertemu mesra dengan beliau..sy telah dihidangkan dengan beberapa ekor ayam beliau yang bagi saya boleh memecah kebuntuan di arena pertandingan kelak..remaja All Black dari kepala hingga ke kaki ini menampakkan ciri2 yang cukup baik di atas meja..mungkin sesiapa yang berminat bolehlah menghubungi Om Penang..0125518070..

Sunday, August 2, 2009

Tok Bedak (wan K)


Amacam dengan anak A ni?? Ada berminat dengan Tok Bedak ni?? anak ketegori A ini telah menunjukkan ciri juara satu masa nanti dalam arena pertandingan aym serama..kalau anda semua nak tahu, TOK BEDAK ini telah dibeli oleh saudara Wan K dari sahabat baik SU dan Wan K iaitu Amir Zayyani..anak generasi pertama ini merupakan hasil gabungan Accapan yang bertengkuk S dan ibu yang terpilih dari Dungun..untuk pengetahuan semua lagi, anak A ini tidak akan dijual kepada sesiapa kerana inilah harapan ayam serama di utara...saya akan update video gambar anak a ini dalam masa yang terdekat jika ada kelapangan kerana ayam ini mempunyai ciri2 tarik kebas bertubi-tubi di atas meja.

Saturday, August 1, 2009

Muda Sufian Pendang (0134451076)

Pak Abu dan anaknya Sufian sudah tidak asing lagi bagi peminat ayam serama sekitar utara tanah air, kedua-duanya berkongsi minat yang sama..semasa kunjungan saya ke rumah sufian dan pak abu tempoh hari, saya kelam mata dibuatnya apabila disajikan dengan puluhan ekor serama yang berkualiti di reban mereka..memang sungguh terpesona melihat gelagat dan kelibat serama di reban mereka..apa yang dapat dipertontonkan kepada semua ialah ayam2 yang telah saya pilih untuk tatapan..serama muda ini cukup cantik dan bergaya di atas meja..aksesori yang TIP TOP memang menunjukkan bahawa ayam ini mempunyai peluang yang cerah di pertandingan..untuk pengetahuan semua, serama muda ini masih belum dibawa menyertai pertandingan kerana baru siap sepenuhnya..ayam ini mempunya gegar di lehernya pabila bergaya..jika berminat, hubingilah en.sufian..






ini pula gambar anak yang terdapat di rumah saudara sufian yang sempat saya ambil..rasanya harga boleh dirunding jika anda berminat dengan baka pak abu dan sufian..banyak induk dara yang bergetar..






Sistem reban yang menggunakan eletrik bagi menyalurkan cahaya kepada ayam apabila pada waktu malam dan cuaca yang sejuk..reban pak abu dan saudara sufian memang KELAS dan mempunyai kualiti yang baik bagi memlihara serama mereka..contoh sedemikian bolehlah digunapakai bagi anda yang ingin membela serama..

Best of the Best Sufian Pendang (0134451076)

Best Of the Best ini juga merupakan ayam kesayangan saudara Sufian apabila ianya telah merangkul gelaran Best of the best semasa menyertai pertandingan ayam serama anjuran Laman Serama di Seberang jaya Pulau Pinang pada bulan 6 yang lalu..gaya ayam ini semasa berentap untuk gelaran BOTB telah memukau semua peminat ayam serama kerana apabila ianya bergaya, ia akan melompat seolah-olah ianya menari di atas meja..pada kunjungan ke rumah saudara Sufian tempoh hari, ayam ini kurang sihat dan baru sahaja sembuh..walaupaun begitu, ianya masih lagi bergaya di lansar kamera saya apabila bergambar..

Remaja Sufian Pendang (0134451076)


Remaja yang baru belajar untuk begaya di atas meja ini mempunyai ciri2 juara 1 hari nanti..aksesori yang cantik dan bulu yang kemas menampakkan bahawa ayam ini mempunyai masa depan yang cerah dalam arena pertandingan..ayam remaja ini masih dalam latihan dan belum pernah menyertai pertandingan..jika berminat, silalah hubungi saudara Sufian..

Sunday, July 26, 2009

Hasil Dari Baka Berkualiti



Inilah hasil dan bukti dari apa yang dikatakan dari pembaka yang berkualiti iaitu genetik yang baik..gambar hiasan ini adalah dari reban abang Baharom ketika saya melawati rebanya awal tahun ini..ayam ini telah merangkul BOTB semasa di Perlis dan KL..saya amat setuju dengan Cikgu Mie Keris dari terengganu yang menyatakan bahawa baka yang terpilih amatlah penting dalam process Breeding..sepertimana yang kita ketahui, process breeding terbahagi kepada 2 iaitu OUTcross dan Incross breeding..dan ayam yang cantik bukanlah datang dari percubaan breeding yang 1st..sekurang kurangnya 3 generasi yang mungkin akan memakan masa..kita boleh mengatakan bahawa ciri2 bapak dan induk amatlah penting dan boleh mendapatkan hasil yang TIP TOP dalam percebaan pertama, tetapi ianya mungkin nasib yang datang dalam nisbah 1/100..kalau anda tidak percaya, rajin2 la bertanya kepada sifu2 yang mempunyai nama yang besar dalam arena serama seperti Nik rashid, Mat Awang dan sebagainya..sama2 lah kita mencuba mengeluarkan serama yang dikatakan sebagai "gaya lawe mejo"..

Friday, July 24, 2009

Pembaka berkualiti??

Bagaimanakah teras pembaka di rumah anda semua?? Adakah anda mementingkan darah/genetik? cutting?? dan sebagainya?? Bagi pendapat saya, genetik@darah amatlah penting bagi mengeluarkan baka serama yang berkualiti..ini kerana persamaan diantara genetik ayam serama yang sama akan memudahkan lagi pengeluaran baka yang berpotensi untuk menjadi juara..hasil daripada "Sembang Petang"bersama rakan2, ada yang menyatakan dan percaya bahawa mereka lebih cenderung kepada ayam yang sudah mendapat gelaran juara dan sebagainya..hasilnya, daripada ujikaji yang mereka lakukan, serama berkualiti @ Gaya lawan meja tidak dapat dihasilkan..ini adalah pendapat masing2 dalam penternakan ayam serama ini..terpulanglah kepada anda semua untuk menggunkan kaedah yang anda pilih bagi mengelurkan serama yang berkualiti..10 tahun lalu, saya telah berkecimpung dalam arena serama dan telah mencuba untuk mengelurkan serama berkualiti tetapi hasinya gagal kerana pada masa itu saya hanya melihat kepada ayam yang cantik dan telah menjuarai pertandingan walaupun ayam itu berlainan genetik.. lantas semangat serama telah padam dalam diri saya..kepada peminat serama yang baru berkecimpung semula dalam dunia serama, saya sarankan sepaya banyak bertanyakan kepada sifu2 yang telah lama berkecimpung dalam arena serama ini..mereka tidak akan lokek dalam membantu kita bagi menghasilkan serama yang berkualiti..rajin2lah melawat reban2 sifu di sekitar malaysia..selamat maju jaya..


Disini merupakan beberapa genetik/baka yang berkualiti sebagai info:
1.husin kijang emas
2.limbat
3.2000
4.6000
5.Robot
6.raja gegar
7.Nik Rashid(geliga)
8.baka mat awang

Din Taman M'sia Alor Setar



Serama muda milik abang Din taman Malaysia ini baru berjinak2 untuk menyertai Bond2 di seluruh Malaysia..saya sudah menyaksikan kehebatan ayam ini di atas meja sewaktu minum petang di rumah abng din tempoh hari..gaya pacakan yang tegap dan kuat bergebas menyerlahkan lagi personaliti ayam ini yang akan bergelar juara satu hari nanti..
ini pula hanya selingan gambar induk untuk tatapan semua..induk sebeginilah yang menjadi teras pembaka yang digunakan di reban abang din..jika anda berminat dengan induk sebegini untuk dibuat baka @ pertandingan, bolehlah contact abang Din di talian 0175227996..

Wednesday, July 22, 2009

Gegaran Terbaru!!


Untuk tidak menghampakan kawan2 semua yang banyak bertanyakan tentang gegaran saya, inilah sedikit sebanyak yang boleh dipertontonkan..ayam ini baru masuk remaja sudah mula bergaya di atas meja..nama kepada ayam ini belum diberi..remaja ini sangat aktif dan ada gegar di lehernya..insyaallah, saya akan uploadkan video remaja ini bila ada kelapangan.

Sunday, July 19, 2009

Pertandingan Serama Di Penang

Lebih dari 200 peserta dan peminat ayam serama telah menyertai pertandingan ayam serama yang dianjurkan oleh kelab Serama Mas Utara semalam..syukur kehadrat ilahi kerana tanpa izinnya pertandingan ayam serama semalam mungkin tidak akan berjaya dengan jayanya..cuaca yang baik, vanue dan sambutan yang menggalakan terhadap pertandingan ini sedikit sebanyak telah menaikkan semula maruah dan martabat ayam serama di mata masyarakat sekaligus telah mempromosikan ayam serama di seluruh pelusuk tanah air..tahniah kepada Kelab Serama Mas Utara kerana telah mengganjurkan pertandingan ayam serama semalam dengan jayanya..


lihatlah aksi para pengadil Perkasa dari Kelantan mengadili ayam serama dengan penuh fokus dan teliti..bukan senang untuk mengadili sesuatu perkara terutamanya dengan penganjuran yang sedemikian..pengadilan yang telus dan saksama merupakan tulang belakang bagi memartabatkan ayam serama di mata dunia..tuntasnya, kita haruslah menyokong semua pihak bagi menaikkan semula nama Serama di mata dunia seterusnya menjadikan ayam serama sebagai Ikon negara kerana ayam serama hanya terdapat di Malaysia sahaja..kita haruslah menghargainya.

Best OF The Best Penang!!


Gelaran yang cukup adil bagi serama ini iaitu BOTB!! ayam ini merupakan johan dari kategori ABS sekaligus merangkul gelaran Best Of the Best!! aksesori yang sungguh perfect dan gaya lawan meja yang dipamerkan ayam ini memang adil baginya untuk merangkul geralaran BOTB..bagi saya, ayam ini mempunyai peluang dan masa depan yang cerah kerana sifat dan perangainya yang agkuh ketika ia berhadapan dengan lanser kamera dan orang ramai..